کلینیک شنوایی پارسیان

سمعک چیست و چگونه کار می کند؟

ایده تزیین سمعک بانوان

بلاگ
بازدید: 3527

معرفی سمعک های Costco

بلاگ
بازدید: 933
  
از دست دادن شنوایی می تواند تاثیر بسزایی بر روند زندگی، کار , روابط اجتماعی و مسائل عاطفی ما داشته باشد. سمعک  وسیله‌ای است در  جهت تقویت شنوایی و استفاده از آن در افراد کم شنوا می تواند تغییر بزرگی را در نحوه زندگی آنان ایجاد کند به خصوص اگر سمعک مناسب انتخاب شده و به نحو صحیح توسط کارشناس شنوایی تنظیم شود.

 

 سمعک چگونه کار می کند؟

سمعک  وسیله ای الکترونیکی است که با باطری کار می کند و برای تقویت و بهبود شنوایی ساخته شده و اندازه آن به قدری  کوچک ساخته شده تا در داخل کانال گوش و یا پشت گوش قرار گیرد. بطور خیلی ساده می‌توان گفت که سمعک، از یک میکروفون جهت دریافت صدا، یک تقویت کننده جهت افزایش بلندی صدا و یک بلندگو جهت پخش صدا تشکیل شده است.
کم شنوایی می تواند به علل زیر باشد:
 
  • ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مانند:سرخک، سرخچه، اوریون یا بیخ گوشی
  • کهولت سن که در بعضی افراد سبب پیرگوشی میشود.
  • سر و صدای بلند مانند صدای انفجار یا صدای دستگاه های محل کار
  • بعضی از داروها مانند استرپتومایسین، جنتامایسین
بیشتر اوقات، جراحی یا کمک های پزشکی  می تواند باعث بهبود کم شنوایی شود. 
اما این گزینه ها برای همه مناسب نیست. اگر شما یک کانال گوش باز و یک گوش خارجی نرمال دارید، ممکن است سمعک به شنوایی شما  کمک کند.
 
کاهش شنوایی که در اثر انسداد کانال گوش، پارگی پرده گوش، عفونت و یا چسبندگی استخوانچه های گوش میانی به وجود می‌آید را کاهش شنوایی انتقالی مینامند.
 
 
بعضی از افراد دچار کاهش شنوایی انتقالی هستند، ممکن است به وسیله جراحی درمان شوند. در صورتی که این دسته از افراد نتوانند عمل جراحی انجام دهند و یا اینکه عمل جراحی برای آنان سودمند نباشد می‌توانند، جهت جبران کاهش شنوایی از سمعک استفاده نمایند.
 
بعضی از افراد در موقع تولد بدون لاله گوش یا با انسداد مجرای گوش خارجی متولد می شوند. این دسته از افراد می توانند از سمعک های انتقال استخوانی در اشکال مختلف استفاده کنند. مانند: سمعک های عینکی bone  و یا BAHA. در این افراد صدا از طریق ارتعاش جمجمه به گوش داخلی منتقل می شود.
 
اگر در هر دو گوش دچار کم شنوایی هستید بهتر است از دو سمعک استفاده نمایید.
 
سمعک یک تقویت کننده بسیار پیشرفته صدا می باشد که با فیلترهای الکترونیکی متعددی که دارد، صداهای بلند و آزاردهنده را کاهش داده ولی صداهای ضعیف را در حد لازم تقویت می‌کند.
 
چه کنیم که طول عمر سمعک افزایش یابد؟

چون سمعک ها وسایل الکترونیکی هستند در آنها از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود. لازم است جهت طول، عمر از تماس آنها با رطوبت، چرک گوش، جرم گوش و مواد آبکی جلوگیری به عمل آید. سمعک باید مرتبا با دستمال تمیز شود. برای تمیز کردن آن ها نیازی به استفاده از الکل و دیگر مواد ضدعفونی کننده نمی باشد. ضمناً ضربات مکانیکی و میدان های مغناطیسی خیلی قوی مانند ام آر آی می تواند به سمعک آسیب‌های جبران ناپذیر وارد کند.
 
 

آیا آسیب های شنوایی با توجه به پیشرفت های علمی جدید قابل درمان هستند؟

با توجه به عملکرد سیستم شنوایی و محل قرارگیری آن در جمجمه، همه آسیب های وارده به سیستم شنوایی، همیشه قابل اصلاح نمی باشند. با این وجود محققان امروزی به بازسازی سلولهای حسی شنیداری و فیبرهای عصبی مربوط به آنها نزدیک شده اند و برای کسانی که کم شنوایی شان ناشی از سر و صدای محیط بوده است امید هایی وجود دارد.
 
به لطف پیشرفت های پزشکی و مهندسی پزشکی و فناوری های جدید، آینده ای روشن برای بهتر شنیدن وجود دارد.
 
با هر سمعک جدیدی که ساخته می شود، نگرانی اصلی برای تولیدکنندگان آن راحت تر بودن آن برای استفاده توسط بیمار از لحاظ جسمی و یا عاطفی می باشد.
 
کم شنوایی می تواند ارتباط موثر بین فرد کم شنوا و افراد جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد افسردگی، اضطراب و زوال عقل گردد. درمان زودهنگام بسیار مهم می باشد.
مطمئناً با تشخیص به موقع کم شنوایی و استفاده فرد کم شنوا از سمعک دلخواه، امکان انجام طیف کامل فعالیت‌های روزمره فراهم شده و به طور موثری کیفیت زندگی را تا ۹۵ درصد در کاربران سمعک بهبود می بخشد.
 
در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر کره زمین از کم شنوایی رنج می برند و ارائه مراقبت های حرفه ای و مقرون به صرفه از اهداف کارشناسان شنوایی و متخصصان این رشته می باشد.

تحولات انجام گرفته توسط شرکت‌های سازنده سمعک و پیشرفت های علمی در زمینه های تشخیص شنوایی عاملی شده تا سمعک های جدید بسیار کوچک و نامرئی ساخته شود و بسیاری از آنها از طریق بلوتوث با دستگاه های مختلف مانند تلفن و تلویزیون ارتباط برقرار کنند.
 
اگر فکر می کنید دچار کم‌شنوایی شده اید و قصد خرید سمعک دارید برای تمام گزینه های موجود با مرکز ما مشورت نمایید.
 
 
 
بازدید: 1439تاریخ انتشار : 1399/04/21